andreanz.blogg.se

Kulturella skillnader: skor eller inga skor?
En sak som jag snabbt la märke till när jag kom hit, och som fortfarande får mig att häpna, är hur vissa människor går klädda till affären. Den som känner mig vet att jag är långt ifrån ytlig, men inte ens jag skulle gå till affären som vissa här gör. De går i princip raka vägen från sängen och ner till affären.
 
Alla gör inte detta, men det händer ändå långt oftare än man väntar sig. Det är alltså inte helt ovanligt att man ser en person som går runt i affären klädd i pyjamas och tofflor. Jag skojar inte. Och är det inte pyjamas och tofflor, då är det barfota! Detta händer väldigt ofta, särskilt under sommaren. Men jag har sett folk gå barfota i mataffären och gallerian både under vinter, vår och sommar - så det är inte något man bara gör i värmen. Detta fenomen är något jag inte har förstått mig på...
 
Jämför man sen hela med att gå barfota mot hur de går runt hemma gör det mig ännu mer förvirrad. Väldigt många hushåll behåller skorna på när man kommer in. Jag har kommit till en punkt där det är ett störningsmoment att behöva ta av sig skorna när man går in i någons hus... Japp. Så långt har det gått. Personer som har ett hushåll där man inte har skor inomhus brukar också be om ursäkt mer än en gång för besväret. 
 
Jag tycker att det här är en väldigt speciell sak. Man kan alltså bära skor inomhus i sitt eget hem, men samtidigt går många barfota i affären. Hur går det ihop? Men jag måste nog ändå hålla fast att det med pyjamas är något som verkligen får mig förvånad varje gång...