andreanz.blogg.se

Kaikoura: simma med delfiner
Och så var dagen där. Dags att simma med delfiner!!! Eller ja, det vet man ju faktiskt inte. Men turen var igång i varje fall vilket betydde att vi bytte om till badkläder och våtdräkt. Tillsammans med en fin luva. Jag menar, titta på detta!! 
Jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka när vi gav oss av från kontoret. Å ena sidan var jag otroligt glad, men å andra sidan var jag helt ärligt inte så säker på hur det har skulle gå. Så jag försökte hålla undan mina alltför exalterade känslor. De hade förklarat på kontoret att de inte visste var delfinerna var eftersom ingen spanare hade sett dem under morgonen. Men men. 
Så klev vi på båten. Alla nervösa men glada. Åtminstone i 15 minuter, innan Julie började känna sig sjösjuk. Så det blev att sitta ute på däck ett tag. Eller ja, ganska länge faktiskt. Vi åkte runt i ungefär en timme för att leta efter delfiner. Vi såg.... Ingenting. Så det kändes som att vi bara kunde vända tillbaka så att Julie kunde få bli av med sitt illamående. 
Vi såg två valar, någon säl och en albatross så det gjorde det lite bättre. Fast ja, det var ju inte därför vi åkte ut på turen. Men så.... Helt plötsligt sa de att vi om 10 minuter skulle stöta på en stor grupp delfiner. Så, dags att klä på sig luva och snorkel! (Tyvärr mådde Julie inte alls bra och kunde inte simma. Jag önskar hon kunde ha gjort det, hon var trots allt den som var mest exalterad inför denna resa...) 
Vi hoppade ner i vattnet och... WOW. Det var delfiner precis överallt! Över ytan hade vi en stor fyrkant av delfiner över säkert minst hundra kvadratmeter men under vattnet fanns fem delfiner för varje man sett iver ytan. Om inte mer! 
Det var helt fantastiskt, otroligt, underbart... Ja. Obeskrivligt. Vi kunde simma runt och leka med delfinerna. De gav oss tips innan vi hoppade i vattnet - så jag simmade runt och gjorde ljud för att locka till mig delfiner och simmade sedan runt i cirklar med dem. Så kul! 
Delfinerna var så nära. De var ofta bara någon decimeter från en... Och så många. 
Att dyka runt och simma med delfinerna var en upplevelse jag alltid kommer minnas. Det är nog något av det coolaste jag gjort - fallskärm och bungy inkluderat. 
Francesca och jag i vattnet! 
Så roligt vi hade! Tiden gick så himla fort. Men det var ändå skönt att komma upp ur vattnet och ta en varm dusch på båten. 
Efter simningen fick vi en stund att bara beundra delfinerna och en val som delfinerna simmade runt med. 
Att få chansen att simma med dessa delfiner var underbart. De här delfinerna är alltså vilda - det är helt upp till dem själva om de vill simma med oss eller inte. Vissa gånger måste de ta upp simmarna för att delfinerna inte vill, vilket är jättebra tycker jag. Det är helt på deras villkor, ingen tvingar dem att vara där. Att det var vilda delfiner gjorde att det kändes så mycket bättre. Det här är verkligen något som jag vill rekommendera för alla som vill simma med delfiner - att göra det där de ska vara. I havet.