andreanz.blogg.se

Kulturella skillnader: matvanor
Näst på tur är lite skillnader när det kommer till mat och dryck. 
 
-Köttätande
Många familjer hemma i Sverige äter mycket kött, om man tänker på hur måltiderna ser ut över veckan. Man äter kött varje eller nästan varje dag i de flesta hushållen. Dock är nya zeeländare otroligt mycket större köttätare än vad svenskarna är. Särskilt när det kommer till rött kött. Det är extremt mycket nötkött men också lamm och fläsk. Kyckling äts inte lika mycket och fisk och skaldjur är inte alls lika stort här som hemma. Det här har märkts av på olika sätt. Ett sätt var hur julbordet såg ut, jag jämförde det med en grillning hemma. Men hemma brukar man ändå ha mer fokus på sallad av olika slag, medan det här är köttet som alltid står i fokus. Det går också att se när man går på restaurang - det är inte alls lika mycket fisk till exempel, utan mycket mer kött. Dock har jag sett en del restauranger som satsar stort på vegetariskt eller veganskt. 
 
-Lunchlåda i skolan
I Sverige har vi mat som serveras i skolan till lunch varje dag. Alla elever äter inte maten, men det finns tillgängligt och man behöver alltså inte själv stå sin lunch när man går i skolan. Här är det annorlunda. Man står för sin egen lunch i form av en lunchlåda. Ja, det som jag packar på morgonen helt enkelt! 
 
-Liten lunch
När man talar lunchlåda i skolan så kan jag och ta oss in på nästa punkt. Storleken på luncher. Jag minns när jag först kom hit och reagerade på hur lite man äter till lunch. Jag var alltid hungrig. Nu har jag vant mig och äter väl kanske lite mer frukt under dagen för att fylla på. Men på ett sätt förstår man kanske varför det är en liten lunch för åtminstone barnen. Hur mycket som helt går inte ner i lunchlådan, och går inte att värma upp heller. 
 
-Gasspis
En ganska liten punkt, men något som är annorlunda har än hemma, är att man ofta har gasspis här. Jag hade bara testat det en gång tidigare, i Kroatien när jag och pappa reste runt förra året. Det har tagit tid att vänja sig. Det är inte så himla krångligt men mycket att tänka om kring eftersom spisen beter sig annorlunda än de elektroniska. 
 
-Ha med pass när man äter ute
En sak som är lite irriterande här att de inte accepterar utländska körkort eller annan typ av legitimation. Det måste vara nya zeeländskt körkort eller ID alternativt ett pass man ska ha med sig. Så man ska alltså ha med sig sitt pass om man ska gå på klubben, köpa alkohol/cigaretter osv. Vilket känns lite knas. Men detta gäller också om man ska på restaurang. Inte alla, men en hel del. Man får alltså inte vistas på en restaurang där alkohol serveras om man inte kan visa leg. Du behöver inte själv dricka - man får inte vistas i lokalen om man inte kan visa på att man är över 18 år. 
 
-Alkohol
Här är alkohol otroligt mycket mer tillgängligt än vad det är hemma. I Sverige har vi Systembolaget. Nya Zeeland tillåter att vanliga mataffärer säljer alkohol i form av cider, öl och vin. Dessa har öppet till 22. Men andra mindre affärer inne i stan har öppet längre än så I vissa fall, och där finns ett större utbud. Det är alltså mycket lättare att spontant köpa billig alkohol här än vad det är i Sverige. 
Jag kan även tillägga att det är vanligare att dricka här  än i Sverige, och då pratar jag om att man dricker oftare. Inte mer, men oftare. Det är vanligt att ta ett glas till middagen oavsett vilken dag i veckan det är, alltså inte dricka mycket när det gäller volym men när man talar om regelbundenhet. 
(jag har för mig att det starkare finns i andra affärer)