andreanz.blogg.se

Stewart Island: Kiwifågel
Höjdpunkten på vår resa till denna ö var den tur vi bokat in på kvällen. Det var en tur med guide för att, förhoppningsvis, få se en vild kiwifågel...

Sent på kvällen begav vi oss för vår kiwitur. Det började vid hamnen, vi hade en genomgång på vad som var viktigt att tänka på när vi skulle ut i skogen. En massa information om kiwis fick vi också, väldigt spännande faktiskt.

Eftersom det fortfarande var ljust började vår tur med lite sightseeing runtomkring. Vi såg en av de andra öarna på håll, Uva, och åkte för att se sälar. Ytterligare en pingvin också!

När det väl var dags stod vi skakiga och väntade på att få komma iväg ut i skogen. Inte bara för att det var spännande, det var också extremt kallt. Men vi tog oss iväg. Julie och jag var i grupp två och fick därför vänta så att de andra kom iväg ordentligt. Vi hann gå några minuter innan vi stannade upp. Grupp ett hade märkt av något inne i busken, så vi stannade för att kika. Våra guider var överens om att det var en kiwi. Den tog dock väldigt lång tid på sig att ta sig dit vi önskade att den skulle. Första gruppen gick därför vidare medan vi stod kvar. Tio minuter senare prasslade det riktigt nära och vår guide tecknade att vi skulle vara redo. Och mycket riktigt. En kiwi kom ut från skogen och gick bara någon meter ifrån oss, längs med stigen en bit och sedan tillbaka in. Wow!!!
Vi gick vidare efter att kiwin försvunnit in i skogen. Nu blev det inte så mycket mer spänning, det var som om alla blev lite slarviga i början och gick tyngre än innan. Vi hade ju fått se en nu.

När vi nådde en strand berättade vår guide att vi hade stor chans att se ännu en fågel. De brukar nämligen komma ut på stranden för att äta insekter. Och så rätt hon hade. Där stod en kiwi längre ner på stranden och åt som bara den. Vi hade möjlighet att bara ta in ögonblicket. Helt fantastiskt!

Man kan säga att vi var hypade. Det var helt otroligt att då komma så nära en vild kiwi och att få betrakta den så länge. Jag var absolut nöjd med vår guidade tur. En riktigt härlig upplevelse. Detta blev också det sista vi gjorde på ön i och med att vår färja tillbaka skulle gå tidigt nästa morgon. Så detta blev helt enkelt ett perfekt slut på vår vistelse på vackra Stewart Island.