andreanz.blogg.se

Makara Walkway
Söndag fortsatte vi var utforskning och denna gång blev det Makara Walkway som ligger vid kusten. 3-4 timmar med solen som gassade på.
Det blev ganska brant uppför backen, men det kändes helt okej efter att ha gjort Roy's Peak någon vecka innan och sen var ju utsikten inte att klaga på heller.
Och vi njöt ordentligt när vi kom upp lite högre och kunde se en massa...
Jag menar, titta på det här! Så vackert.
Det var lite jobbigt att ta sig upp ibland dock, när det var mer klättring än vandring.
När vi nådde toppen satte vi oss ner för en välförtjänt picknick. Efter det var det dags att ge sig av!
Vi kom väldigt nära vindkraftverken som fanns bland kullarna. Jag minns när jag var liten och trodde att de var kanske 10 meter höga. De är en aning högre än så...
Vi gick nerför för att göra resterande av vandringen längs med vattnet. Det var på den steniga stranden och det tog oss väldigt lång tid att ta oss framåt!
När vi klättrade på några större stenar ramlade jag och slog i min arm och mitt ben... Det är fortfarande lite svullet, jag vet inte vad jag gjorde men det gör inte ont i alla fall.
Efter vandringen gav vi oss av längs den smalaste vägen jag kört på. Det var knappt bekvämt att köra en bil, men den var gjord för två. Men, vi klarade oss!
Två punkter blev alltså avkprickade under den helgen, yay! Och nu är vi taggade på mer.
Kaitoke Regional Park
Jag och Julie har återupptagit uppdraget att ta sig runt till olika platser i närheten. Det är en hel lista över saker vi ska upptäcka. Vi planerade en del för en helg och satte igång!

Lördag var det Kaitoke Regional Park på schemat. Det är en av platserna där LOTR filmades, närmare bestämt Rivendell eller Vattnadal. Men, innan vi nådde den platsen blev det en vandring som började med en hängbro!
Sedan hamnade vi i skogen där vi, som vanligt, hade en massa olika typer av träd. Men jag slutar aldrig häpnas över hur fantastiska skogar de har här. Man kan gå några steg och ha en helt annan omgivning jämfört med sekunderna innan och sedan ändras det lika snabbt igen.
Vi tog oss genom skogen och hamnade sedan vid ytterligare en bro.
Och till slut, huvudattraktionen!
Vi kunde mäta oss vid denna stolpe för att se vilken varelse vi matchade. Jag var nästan lika lång som Gandalf! Tjoho.
Allt som användes under filmandet har tagits bort förutom detta valv...
... Så jag måste säga att som plats för filmning så var jag lite besviken över att man inte direkt såg något. Jag hade inte räknat med att allt skulle vara kvar, det visste jag att det inte var. Dock hade jag hoppats att se vissa saker från filmen i form av naturen. Jag måste säga att jag inte direkt kände igen så mycket...
Nya erfarenheter
Nu när båda barnen går i skolan jobbar jag inte lika mycket, men för att få ihop mer tid och även nya erfarenheter så jobbar jag nu i skolan en gång i veckan. Det är lite blandat arbete - allt från att sortera böcker till att sitta ner med eleverna och hjälpa dem att lära sig läsa.

Första gången jag var där var jag inte alls säker på vad jag skulle få göra. Efter att jag fått höra att de haft andra au pairer där tidigare och det hade inte funkat, så kände jag att jag kanske skulle bli som en hjälpreda som bara gjorde sådant som de inte vill fixa själva.

Som tur är blev det inte så. Jag gör vissa grejer såsom att rensa/sortera böcker medan barnen är iväg på samling och sedan är jag med barnen resten av dagen. Det har varit väldigt kul hittills men också lite utmanande. Inte för att själva grejerna i sig är jobbiga, men mer för att man gör saker annorlunda här än vad jag är van vid. Så det är helt enkelt att jag måste tänka om med vad jag säger och när jag säger det.

Men det är väldigt spännande att få denna erfarenhet! Bra inför framtiden för att hjälpa mig komma på vad jag vill göra med mitt liv... Basically.