andreanz.blogg.se

Hanmer Springs: jetboating
Det var inte planerat i förväg för denna resa, men vi hamnade på att åka jetboat! Jag har velat testa detta sedan jag visste att jag skulle till Nya Zeeland så man kan säga att jag var nöjd över denna nya plan för trippen. Såhär taggade var vi innan! 
Så. Efter en promenad längs en brant backe, steg ett I äventyret, var vi på plats i båten. Vi gick äran att sitta i fram och jag var bredvid vår förare. Redo! 
Under åkturen fick vi se en hel del vackra vyer, stenformationer och kullar. Här kommer lite av det! Det mesta har vi dock i minnet... 
...eftersom det här ju i huvudsak är till för att uppleva action! Att få se vackra vyer är egentligen en bonus. Så, hur var då huvudakten? Vi hade så himla roligt! Jetboat går ut på att åka galet fort på en väldigt grund fors, göra snabba svängar och att åka farligt nära klippor och liknande. Eller alltså ja, föraren har ju koll! Men för oss som sitter i, jag kan säga som så: jag duckade för grenarna. Man åker alltså bara någon decimeter (ibland centimeter) från grenar, stenar och klippor i hög hastighet. Sedan gör man snurrar och annat. Otroligt roligt! 
Och såhär såg det ut vid en av våra snurrar... 
Mycket stänk och många skratt. Definitivt något jag skulle kunna göra igen! 
Obligatorisk bild av mig och utsikten. 
Denna bro är väldigt känd och syns på alla bilder över Hanmer Springs. Man kan hoppa bungjy från den och i och med att vägen går på bron så är det enda stället på Nya Zeeland där man kan hoppa på en bro som också är en State Highway. Lite coolt. 
Det var alltså vårt lilla roliga äventyr - absolut ett bra beslut.