andreanz.blogg.se

Svensk jul i Nya Zeeland
Julafton! 
 
Dagen började med en massa matlagning. Vi hade en hel del som skulle lagas till. Mamma hade lyckats få med sig mycket grejer, såsom sill och annat som man inte kan köpa här. Janssons, sill, lax, potatis, köttbullar, korv... Ja, ni vet.
Självklart får vi inte glömma risgrynsgröten. Det blev lunch. Klockan tre satte vi oss ner för att kolla Kalle Ankas Jul - eller ja, klipp som vi lagt i en lista. Detta blev intressant då klippen inte alltid var som de vi är vana att se, så när Kalle började skjuta mot den sjungande fågeln I ett av de första klippen kändes det lite smått jobbigt. Jag hade nämligen pratat en del om hur alla sitter ner och kollar på programmet, särskilt barnen... När vi sedan fick svenska klipp mitt i allt blev det också lite pinsamt, vi försökte översätta under tiden. Ett av klippen hade engelska undertexter som inte alls matchade vad som sades. Det fick alla vuxna att vika sig av skratt! 
Middagen blev såklart det traditionella julbordet som vi kämpat för att laga till. 
Här har vi då var buffé! Innan vi högg in berättade jag lite om vad det var vi hade framför oss, vad som gick ihop med vad och liknande. 
Det gick hem hos dem, ja... Allt utom kaviar då. 
Mamma och Christoffer fick en varsin påse full av nya zeeländska godsaker av min värdfamilj! Massvis med godis, snacks och mat. 
Var det en annorlunda jul? Absolut! Men det var väldigt mysigt och kul att få visa familjen hur vi firar jul o Sverige. Och ja, numera har vi ju knappt nån snö hemma heller så jag antar att det var helt ok ändå... Även om det kändes mer som midsommar med en julgran haha.