andreanz.blogg.se

FIJI: DAG 1
Jag trodde inte att jag skulle åka till en paradisö, någonsin. Men nu sitter jag här i Nadi, Fiji, och tittar ut över stranden som är full av palmer och vit sand. Så jag tänkte ta med er på resan som varit hittills, än så länge inte så mycket men jag ska försöka uppdatera er varje dag den här veckan - vi får se hur det går... 
 
Resan började I Wellington. Jag skjutsade barnen till skolan som vanligt (med riktigt stora kramar vid avlämning) och fick sedan skjuts till flygplatsen av barnens mormor. Det var en ganska långtråkig väntan på flygplatsen men det gick bra. Flyget gick super, inga större problem där. 
 
Det var när vi landat som det började. 
Det första jag märkte av vår värmen. Den slog emot som en vägg när jag steg ur planet, en sådan där typisk tropisk, fuktig värme. Jag fick mitt bagage och gick ut till där min shuttle skulle hämta mig. Problemet var att jag inte hade hunnit skriva mitt flight number till hotellet, utan bara tiden, så jag tog mig in på flygplatsens knakiga wifi och skrev ett mejl till dem. Jag kikade runt vid parkeringen också men hittade ingen shuttle som gick till mitt hotell. Joanna och Emmi var redan där så jag försökte kontakta dem för att de skulle kunna se hur det låg till. Men eftersom wifi knappt funkade tog det ett tag. Under tiden jag gick runt var det en massa andra shuttles vars förare alla ropade eller busvisslade. Vilket var minst sagt jobbigt. Men men, jag gick vidare och så kom en man fram och frågade vart jag skulle. Jag berättade namnet på hotellet och han gav mig ett direktnummer, men min telefon funkade inte. Så han bad sin kompis ringa åt mig och så var det klart! De skulle komma om 15 minuter. Jag väntade. Under tiden jag väntade kom en äldre man fram och började prata. Han jobbade på flygplatsen. Jag förstod knappt ett ord av vad han sa så jag stod mest och log och nickade. Flera andra kom också fram för att fråga vart jag skulle och om jag behövde hjälp men jag förklarade att min shuttle var på väg. Och efter 15 minuter var den där. Vägen dit var lite obekväm eftersom jag var den enda i shuttlen. Föraren pratade heller knappt engelska så det var svårt att föra en konversation. Så istället tog jag mig tiden att kolla in omgivningen. Det var väldigt intressant att se att det liknade Nya Zeeland väldigt mycket. Förutom byggnaderna. Där såg man skillnaden mellan de två, att det här landet inte alls har lika mycket pengar. Så jag kände mig snabbt lite konstig, jag kan inte förklara det men det var en väldigt konstig känsla att se hur stor skillnad det är mellan hur människor lever... Jag kommer skriva mer om det efter vi har besökt en av byarna... 
 
Med nya insikter med mig anlände jag vid hotellet och blev uppmött av Joanna och Emmi. De visade mig till vår bungalow och jag gjorde mig hemmastadd innan vi gick för att äta middag. 
Skål för återföreningen! 
Och här har vi en skylt som är på väg mot vår bungalow... Så det är alltid intressant att ta sig dit... 
Dag 1 var ganska kort eftersom jag anlände precis före middag. Men jag tror vi kommer hinna se en massa under vår vecka här! Äventyret har bara börjat.